Kā pareizi rīkoties, ja esi pamanījis negadījuma situāciju
Sabiedrībā bieži tiek diskutēts par to, ko darīt, kā rīkoties un vai vispār rīkoties situācijā, kad nelaimē ir nonācis kāds no līdzcilvēkiem. Apgalvojums “Es labāk neko nedarīšu, lai nesanāk tikai sliktāk” ir aplams un bieži noved pie tā, ka palīdzības sniegšana aprobežojās tikai ar Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta izsaukšanu, kas var novest pie tā, ka cietušajam un/vai saslimušajam var iestāties nāve vai neatgriezeniski veselības traucējumi. Pirmā palīdzība ir jāsniedz vienmēr un visur, kad tas ir nepieciešams.
Kas tad ir pirmā palīdzība? Saskaņā ar ārstniecības likumu pirmā palīdzība
ir palīdzība, ko cietušajam (saslimušajam) dzīvībai vai veselībai kritiskā
stāvoklī savu zināšanu un iespēju apjomā ar kvalifikāciju medicīnā vai bez tās
neatkarīgi no sagatavotības un ekipējuma. Pirmās palīdzības mērķis ir glābt cilvēka
dzīvību un veselību nekaitējot ne cietušajam, ne arī palīdzības sniedzējam.
Pareizi sniegta pirmā palīdzība nevar nogalināt. Taču palīdzības sniegšanas
procesā var iestāties tādas komplikācijas, kā piemēram ribu lūzums sirds
masāžas laikā, kuras nav iespējams novērst. Es neesmu dzirdējis nevienu situāciju,
kad kāds pirmās palīdzības sniedzējs būtu kaut reizi par jebko sodīts. Tāda
prakse ne Latvijā, ne arī citur Eiropā netiek piekopta. Pirms kāda brīža
sociālajos tīklos bija diskusija par sievieti, kura rakstīja sūdzību par
salauztām ribām sirds masāžas laikā. Likumsakarīgi, ka šī sūdzība tika
uzskatīta par nepamatotu un nekādas tālākas darbības nesekoja. Rezumējot šajā
rindkopā rakstīto- pirmā palīdzība nevar nogalināt. Pirmā palīdzība ir jāsniedz
ikvienā situācijā, kad tas ir nepieciešams.
Lai izvairītos no nepareizu lēmumu pieņemšanas, aprakstīšu pirmos soļus,
kas jāveic jebkurā negadījuma situācijā.
Saglabā mieru. Šo ieteikt, protams, ir ļoti utopiski, taču, jo
mierīgāks būs palīdzības sniedzējs, jo pareizāka rīcība sekos pēc tam.
Novērtē situāciju, tai skaitā esošās un draudošās
briesmas. Situācijas novērtēšana
ir viens no pamatelementiem, lai saprastu, kas vispār ir noticis un kāda
palīdzība varētu būt nepieciešama. Bieži šis notiek automātiski, taču par
briesmu novērtējumu palīdzības sniedzēji mēdz piemirst. Jebkurā situācijā
palīdzības sniedzējam ir jādomā par sevi (savu drošību) un tikai tad par
cietušā drošību. Ja ir nenovēršami apstākļi, kuri var apdraudēt glābēja
dzīvību, tad palīdzības sniegšana tālāk vairs nav iespējama un potenciālajam
glābējam atliek tikai noskatīties nenovēršamajā. Diemžēl.
Nebaidies no kļūdām. Sens un patiess ir teiciens “Nekļūdās tikai tas,
kurš neko nedara”. To pašu var attiecināt uz pirmo palīdzību. Palīdzības
sniegšanas procesā nevar izvairīties no kļūdu pieļaušanas, taču, cenšoties
pietuvoties ideālam, kļūdas būs minimālas un tās iznākumu noteikti neietekmēs. Vislielākā
kļūda, ko iespējams pieļaut, ir palīdzības nesniegšana.
Sargi pats sevi! Pirmās palīdzības sniedzēja drošība vienmēr būs pirmajā
vietā.
Pirmās palīdzības
sniegšanas procesu raksturo pieci posmi, ko pirmās palīdzības vadlīnijās apraksta
kā glābšanas pasākumu ķēdīti, kas sastāv no pieciem posmiem. Glābšanas pasākumu
ķēdīte ir tik stipra, cik stiprs ir tās vājākais posms.
1. Tūlītējie
pasākumi.
Tas ir pasākumu komplekss, kas jāveic pirms pirmās palīdzības sniegšanas
uzsākšanas. Pie tūlītējiem pasākumiem pieder:
a. Briesmu
avota novēršana- brīdinājuma zīmes izvietošana, liesmas nodzēšana, elektrības
atslēgšana, gāzes noslēgšana
b. Dzīvības
glābšanas pasākumu uzsākšana- asiņošanas apturēšana, atdzīvināšanas pasākumu uzsākšana,
ja nepieciešams.
Dzīvībai bīstamas asiņošanas apturēšanu jāsāk uzreiz, jo straujš asins
zudums var būt bīstams cilvēka dzīvībai. Savukārt, ja cilvēkam nav dzīvības
pazīmes, tad atdzīvināšanas pasākumi ir jāuzsāk nekavējoties, paralēli
cenšoties kādam palūgt zvanīt 113 vai ņemt rokā telefonu, slēgt uz skaļruni,
spiest 113, likt telefonu uz zemes un paralēli turpināt atdzīvināšanas
pasākumus.
2. Palīdzības
izsaukšana
Ideālajā variantā, ja kāds ir blakus, tad, konkrēti norādot uz vismaz divām
personām, ir jādod komanda: “Lūdzu zvani 113 vai 112”. Ja blakus neviena
nav, tad jāpaņem savs telefons un jāzvana uz ārkārtas tālruņa numuriem 112 vai
113. Aktuāls ir jautājums, kuru no ārkārtas tālruņa numuriem labāk izvēlēties:
112- Valsts Ugunsdzēsības un glābšanas dienests. Zvanīt situācijās, kad ir nepieciešama
glābšanas dienestu iesaiste. Tādas situācijas ir ugunsgrēks, ceļu satiksmes
negadījums, bīstamas ķīmiskas vielas noplūde utt
113- Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests. Zvanīt situācijās, kad ir tiešs apdraudējums
cilvēka veselībai vai dzīvībai. Ja ir uzsākti atdzīvināšanas pasākumi, tad
palīdzības izsaukšana caur 113 noteikti notiks ātrāk.
Kāda informācija un kādā secībā ir jāsniedz glābšanas dienestiem:
·
Kur
noticis nelaimes gadījums?
Pareiza notikuma adrese ir vissvarīgākā
informācija, lai glābšanas dienesti varētu ierasties laikus
·
Kas
noticis?
Svarīgi ir dažos vārdos raksturot notikušā
apstākļus, kas noticis, vai cietušais ir pie samaņas, vai elpo utt
·
Cik
cietušo?
Ja negadījumā ir iesaistīts vairāk kā viens
cietušais, tad ir jāpasaka aptuvenais cietušo skaits, lai, piemēram, NMPD zinātu,
cik brigādes sūtīt uz notikuma vietu
·
Klausuli
pirmais noliek dispečers.
Nepārtrauc sarunu pirms dispečers nav pateicis, ka
palīdzība jau ir ceļā. Ļoti iespējams, ka dispečeram varētu būt vēl kādi papildus
jautājumi, vai arī palīdzības sniedzējs var tikt savienots ar dežūrārstu pirmās
palīdzības padomu sniegšanai.
Neatliekamās medicīniskās palīdzības izsaukšanai var izmantot arī aplikāciju eVeselībasPunkts. Šī aplikācija noteiks izsaucēja atrašanās vietu un līdz ar balss zvanu dati būs nonākuši NMPD dispečera rīcībā, kas ietaupīs laiku precīzas atrašanās vietas noteikšanai. Pavisam noteikti šī aplikācija ir jāizmanto situācijās, kad izsaucējs nezin vai tikai aptuveni zina savu atrašanās vietu. Aplikācija eVeselībasPunkts ir pieejama gan Appstore gan GooglePlay.
3. Cietušā
aprūpe
Šajā posmā ir jāturpina atdzīvināšanas pasākumu veikšana pēc palīdzības izsaukšanas
līdz brīdim, kad ierodas NMPD brigāde un pārņem atdzīvināšanas pasākumus.
Aprūpējot cietušo ir svarīgi ievērot ļoti būtiskas lietas. Pirmkārt, palīdzības
sniedzējam jābūt nosvērtam un jārada drošības sajūtu cietušajam, ka viņš ir
drošās rokās. Palīdzības sniedzējam vēlams ir iepazīstināt ar sevi, paskaidrot,
ka viņš prot sniegt pirmo palīdzību un ka cietušais ir drošās rokās. Svarīgi ir
neko nepārmest par radušos situāciju un neveikt situācijas analīzi skaidrojot,
ka cietušais ir pieļāvis kļūdu un ka tas varēja arī nenotikt. Pirmās palīdzības
sniegšanas etapā nenotiek vainīgo noskaidrošana, bet gan cilvēka dzīvības
glābšana.
4. Aprūpe
Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta brigādē.
Bieži palīdzības sniedzējiem NMPD brigādes brauc ļoti ilgi. Tas ir
skaidrojams ar palīdzības sniedzēja psiholoģiju, jo akūtā situācijā šķiet, ka
viss notiek ļoti lēni un minūtes ilgst stundām ilgi. Visbiežākais, ko pārmet NMPD
brigādēm, ir ierašanās 25 minūšu laikā, kaut gan patiesībā ir pagājušas tikai 7
minūtes. Pareizi ir šajā situācijā sniegt atbalstu NMPD brigādēm, ja tas ir
nepieciešams. Un nekādā gadījumā nedrīkst filmēt, jo tas nav ētiski nedz pret
pašu cietušo, nedz arī pret mediķiem, kuri tajā situācijā strādā.
5. Cietušā
aprūpe slimnīcā
Cietušā stāvoklis nonākot slimnīcā ir atkarīgs no tā, cik kvalitatīvi ir
sniegta pirmā palīdzība. Un sekmīga pirmās palīdzības sniegšana tiek uzskatīta
brīžos, kad cietušais savām kājām spēj iznākt no slimnīcas un pateikt paldies
savam glābējam. Taču var būt situācijas, kad, sniedzot pirmo palīdzību, nav
izdevies glābt cilvēka dzīvību. Pirmās palīdzības sniedzējs nedrīkst sev neko
pārmest, jo itin bieži var būt nenovēršami apstākļi, kas var izraisīt cilvēka
nāvi. Svarīgi ir apzināties, ka palīdzība ir sniegta pareizi.
Viss šeit aprakstītais ir pietuvināts ideālam. Dzīvē,
protams, ne vienmēr tā būs. Un būs arī tādi, kas neticēs šeit rakstītajam. Taču
es vēlos, lai Jūs atceraties vienu- cilvēka dzīvība bieži var būt Jūsu rokas un
tikai no Jums būs atkarīgs cilvēka liktenis. Pirmo palīdzību var apgūt tikai
mācoties. Un mācoties nevis vienreiz dzīvē, bet darot to regulāri. Un ikviens
no Jums var kļūt par glābēju
Roberts Fūrmanis, anesteziologs, reanimatologs, glabsim.lv
Nav komentāru
Komentēt
Pirkumu grozs
Pirkumu grozs ir tukšs.